So Fucking Emo

Emorockare.. Oj, oj.. Vart ska man börja? Okey..



Emo breifing:

Emorocken är en musikstil som uppstod i Washington DC efter sommaren 1985. Band under då dagens musikscen hade tröttnat på den enformiga punken och bröt sig loss för att skriva melodiskare punk. Till skillnad från vanlig punk som handlar om politik, handlar emorock om känslor.

Utvecklingen skedde då många andra musikscener hakade på trenden och en utveckling av punkmusiken gjordes där banden helst inte skulle vara signade utav stora skivbolag och inte vara sponsrade av stora företag. Skälen i emo ska, enligt dem, ligga i att ha känslor i varje trumslag och varje ton.

Källa: wikipedia



Musiktrenden är en sak. Men klädstilen och livet är en annan.

En emokid är en person som lyssnar på Emo och definitionen på en person som lyssnar på sorglig musik är inte oftast positiv. I dagens samhälle har det resulterat i personer med svartfärgat hår med långlugg som når långt över ögonen och resten ser ut som en punkare, samt ett ständigt ansiktsuttryck som viskar: "skjut mig, skjut mig, skjut mig.."

Jag förstår mig på subkulturer i övrigt.
Hip-hopen där det dansas och sjungs och målas, rocken där det knullas, spelas gitarr och dricks öl; trancekidsen som dansar till exctasy, punken där det kämpas för ett rättvist samhälle.
Men ärligt talat förstår jag inte en grupp människor, alla med svart smink som inte syns på grund av den svarta luggen, som sitter och lyssnar på något som liknar punk (men det skriks känslor istället för politik) och skär sig i armarna.

Vad är det för positivt med att bygga en relation på deppande? Det är väl meningen att man ska ha kul när man är vänner? Och hur i helvete hittar man en kompis som vill skära sig i armarna med en själv? Hur pinsamt är inte den idéen att föreslå till en bekant;

"Ehm, du vill inte gå och köpa lite rakblad så kan jag visa dig hur man skär sig? Jag har precis köpt en jättebra emoplatta att göra det till!"


image3

Dock så har många av emorockarna misslyckats totalt med att få andra att tycka synd om dem. De vill så himla gärna utstråla sorg, så det blir roligt bara det. De som inte kan skådespela liknar Kirsten Dunst i en känslosam scen.

Men jag måste säga att jag fascineras av dessa emos. De är så söta! De är som borttappade tama kaniner ute i vilda skogen. Så fort man ser dem så stelnar de till och ser hjälplösa ut. Men jag kan nästan svära på att de hoppar glatt runt när ingen ser. Är det inte att dra det för långt när man skär sig i armarna för ens image skull? Blir inte förvånad om det kommer ut plastikoperationer för detta ändamål snart om de börjar föröka sig som kaniner också.

De är ganska skrattretande också. Hittade en asskön förklaring på UrbanDictionary.com som stämmer fantastiskt bra:

"Like a Goth, only much less dark and much more Harry Potter.
My life sucks, I want to cry."




Kolla på bilderna.. går det att INTE skratta?


image4

image5

image6


Det var i början bara punkare som tröttnade på politiken och ville sjunga om känslor.. Men kom igen nu!

Vi går alla här ensam i livet och känner oss deppiga ibland. Det blir inte bättre om du berättar det för allt och alla. Ska jag tycka synd om någon för att den är född får den ha en bättre histora än : "Men jag är deppig och mamma vill inte att jag ska äta antidepressiva, därför skär jag mig i armarna.. TITTA!"

image7


Tack Ombudsman för tipset!





Kommentarer
Postat av: Madeleine

jag gillar guld och silver men inte år metallic hållet, utan mer ifall det finns guldtrådar invävda i bomullströjor :), men den bodyn är för jäkla gräslig!

Postat av: coffe

haha! "this icon is crying right now. He's too emo for all this." bra grejjer. Håller med dig i ditt resonemang. Rocken däremot.. den tilltalar mig på flera olika plan ;)

2007-04-04 @ 02:20:01
URL: http://christophers.blogg.se
Postat av: Jhonny

http://www.youtube.com/watch?v=z3KeblmAbdo så enkelt är det!

2007-04-10 @ 11:03:05
URL: http://jhonny86.blogg.se
Postat av: Sophia

http://www.youtube.com/watch?v=GWJ9acv2p4I, där har du en fullständig beskrivning av de små glinen :)

2007-04-20 @ 22:38:19
URL: http://fiarocks.blogg.se
Postat av: Emil

"trancekidsen dansar till exctasy" - inga fördomar här inte...

2007-05-08 @ 19:22:17
URL: http://www.bartenderemil.se
Postat av: j

det är inte lätt att avra emo. Man tycker att hela världen är imot en men isjälvaverket är dom vid din sida varje sek.

2007-10-29 @ 09:28:57
Postat av: Kannzer

Du.... ALLA EMOKIDS SKÄR SIG INTE!! Jag är s.k. Emo, och, visst jag är depprimerad, men jag försöker ta itu med mina problem. Ja, jag går runt och är deppig, lyssnar på deppig musik, ser ledsen ut hela tiden (för det är jag)... Men jag SKÄR mig inte! En del gör inte det. En del som lyssnar på Emo, klär sig i 'Emokläder, (som egentligen heter FashionCore) kan vara hur glada som helst. Alla har inte 'Emo-persolighet' bara för att dom klär sig i FashionCore.
En sak till: Alla har börjat få för sig att det är modernt att vara Emo. Så dom gör precis som folk säger att Emo gör. ''Gör så här om du vill vara emo: skaffa rakblad och svarta kläder''.
Men så är det fan inte! Det är mycket djupare än så.

Så där... Klar.

2007-10-29 @ 15:54:17
Postat av: mor

Hejsan!

Vad skulle du kalla min befintliga status/genre för något?

Emo? För att jag visar mina känslor och för att mitt liv aldrig har varit en dans på rosor?

Ovetande resonemang och ett klent underlag. Men annars bra.

Adjö

2007-10-29 @ 16:29:28
URL: http://morninghasbroken.blogg.se/
Postat av: Nemo

Okej, det finns många emosar som skär sig, och jag tycker verkligen att det är fel. Speciellt när dom i grund och botten inte har en anledning till det. Men tänk på alla oss andra människor, som skär oss för att vi verkligen mår dåligt, det är ju inte så jävla kul för oss när alla kallar oss emo. Okej, visst, jag kanske bär svarta kläder och ser dyster ut. Och endast därför blir jag kallade emo. Är det rätt? Nej, speciellt inte när andra emosar skriker emo efter en när man är ute och går på stan. Hallå, skaffa er ett liv. Och om ni nu mår så jävla dåligt, gå och sök hjälp då!!! Jag orkar fan inte med er längre! Gaah, bra sagt, för emokids är efterblivna jävlar som borde dö!

2007-10-29 @ 18:15:26
Postat av: Elina

ehh... det här kommer bli mycket text.
Jo det e så att alla emos skärs sig inte, Alla emos e inte olyckliga. Men många e det... För att alla retar emos! O_O idioter vf reta emos!?!
Men det e bara så att jag blir arg på detta för att många retar emos för att dom mår dålit men dom mår ju ite bättre av att få höra "so fucking emo" LOL! vf säger man det...? det e bara barnsligt >.>''
Emo e musik stil,
Fashion core e stylen.
Emo e inte att va lessen och skära sig. ( Som sagt )
Så ge dig nu va? -.-'

2007-11-03 @ 05:25:39
Postat av: Elina igen ^-^

Asså Nemo... Alla emos e inte så lessna som dom ser ut.
Men många emos säger att dom skärs sig och e så olyckliga men inte alla herregud! o.0
Så vf hata emo och önska att emos dog?
Du säger ju själv att du e emo så du kan väll gå och dränka dig i så fall snälla sök upp en docktor du e fan dum + Detta kan inte vara seriöst du skulle aldrig våga säga det nära en emo >.>'
Så ge dig -.-''

2007-11-03 @ 05:34:18
Postat av: Elina.

Emo/ Fasioncore, E lixxom grejjen att se lessen ut... iaf många tycker det., Men aja...

2007-12-14 @ 17:30:06
Postat av: Anonym

emosar var inte punkare först.. helt fel, och emomusiken låter inte som punk, om du säger så så vet du ingenting.. Punkare och Emokids gillar inte varandra särskilt mycket..

2008-05-22 @ 10:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback