Lattemorsornas tröghetslag

För ett par år sedan kom det en babyboom. Med babyboomen kom det en Lattemorseboom. Det är nog ingen som inte vet vad en lattemorsa är, för er som missat det är det här en liten breifing:

Definition: Lattemorsa

Moder till nyfött barn som har tre par crulingkängor, marimekko väska och troféman.
Lattemorsan är ett en varelse av flock som gärna går på rad med barnvagn nedför Odengatan med 5 andra lattemorsor och 5 andra barnvagnar. Destinationen är ett godtyckligt café som har tillräckligt mycket plats mellan borden så alla sex barnvagnar får plats. 

Väl på plats beställer alla lattemorsor en liten latte var, det är dock inte allt. Självklart ska stackars servitrisen tvingas värma 6 olika burkar av barnmat/välling/mjölk.
Sen sitter de på fiket, i flera timmar, matar barnen, pratar, byter blöjor, ignorerar andra som ska fram och sen blir sura när man flyttar på barnvagnen själv, och pratar lite till.



Vi har alla förbarmat oss över dessa lattemorsor. Flera kaféen har förbjudit barnvagn och vi har vant oss vid bebisbajslukten på resten av fiken. Ämnet är uttjatat, life goes on.

MEN


Barnen har växt upp men det har inte lattemorsorna förstått. De första riktigt trendiga lattemorsorna hängde på cafén för ca 4 år sen. Det innebär att barnen de har, har nu växt upp från barnvagnen och kan gå själva. De kan prata och de är väldigt nyfikna på världen. De vill leka och lära sig. Bland annat så ingår skrik och spring i lärningsleken.

Lattemorsorna har inte riktigt insett detta utan fortsättar att gå på fik. Den här gången utan barnvagn vilket innebär att alla fik står vid öppna för mammor och barn. ? nyfikna barn ? skrikiga barn ? barn med spring i benen.

Ja, absolut. Jag gillar inte skrikiga barn. Speciellt inte på bakfyllan på ett fik innan jag fått i mig något kaffe, och speciellt inte när den lilla jävlen är hög på socker och frågar mig varför jag har gråa påsar under ögonen. Nej, lattemorsa, han är inte söt i mina ögon, inte alls söt när han skriker och gormar i falsett om att han vill ut och springer omkring i cirklar följt efter hopp i soffan jag sitter i.

Den här gången ligger min invändning väldigt mycket hos morsornas beteende också. Det är sol och fint väder och ni tar med er ungarna till ett fik istället för en park eller lekplats. WTF?

Jag skulle inte vilja prata med mina vänner om min barndom som spenderades på kafé med en bulle i handen och dovt prat från mamma och hennes väninna. Eller berätta om vilka stolar jag klättrade på när jag bröt armen.

Så snälla, för allas skull, framför allt era barns skull. Gå till en park eller lekplats. Det går att köpa take away latte från de flesta fik nuförtiden.

Kommentarer
Postat av: sophie

jag har bara väntat på att ngn skulle skriva om just det där fenomenet. haha.good work.

vem tycker förövrigt om skrikande barn eller show-off mammor..?

Postat av: Maria

Jag har en klasskamrat som sa "Mina barn och andras ungar"

Så vi får väl se när du och jag sitter på Ginos på odengatan med Nisse, 1 år, och Pelle, 2 år, i famnen ;)

2007-03-26 @ 18:44:55
URL: http://minahundar.blogg.se
Postat av: coffe

haha,... stackars dig! Du får komma till mig i Tempe. Här finns typ inga barn. Jag har sett drygt 3 sen jag kom hit. Här finns iofs inga cafér heller. Bara Starbucks, o d räknas inte riktigt. Men du är välkommen om barnvagnsissuen blir ohållbar =P

2007-03-27 @ 08:24:07
URL: http://christophers.blogg.se
Postat av: Karenina

Nog borde mammorna gå till en park eller lekplats med sina barn om vädret tillåter.
Här brukar småbarns föräldrar mingla på IKEA vintertid och det är ju bra.

Kram

2007-03-28 @ 12:21:08
URL: http://blogg.passagen.se/karenina771
Postat av: Tess

hehe..

2008-02-15 @ 12:26:13
URL: http://lattemorsan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback