Folk och Löning

Det är ganska sjukt hur olika vi alla är. Och det är sjukare hur elaka och vidriga vi blir när vi är i grupp. När vi är folk. Som i folk på stan eller folk på en nattklubb.
Vi är styrda av varandra., vi blir till en massa som rör sig åt samma håll och bara för att en trängs i kön ska nästa göra det och till slut börjar alla knuffas och alla ska in på toaletten för att kissa först eller fram till kassan och betala först. Jag är inte perfekt men jag försöker i alla fall stå på min plats i kön och vänta.. hur kissnödig jag än är eller villig att betala och sticka där ifrån.

Jag förstår inte varför man ska gå på stan och knuffas för att gå i en rak linje som man bestämt innan kvarteret ens började? Vem kom på den förbaskade idéen om att man är så häftig så att alla kommer bereda väg för en? Jag har själv gjort det och du har säkert också gjort det någon gång. Men om du tänker efter.. vad vinner du på det? Svaret är enkelt.. du vinner NADA.. du slösar energi på att knuffas.. blir arg på killen eller tjejen som vägrade bereda väg för dig (ja då kommer ju hon eller han inte gå i sin raka linje) och dessutom kommer någon du knuffat in i knyta näven och säga något elakt. Allt detta för att alla vill gå i en rak linje när de går på gatan.
Resultatet av det hela blir att alla är arga, stressade och svettiga av allt knuffande på varandra.

Värst är det vid löning.

Oh, denna förbannade löning. Okey, missförstå mig inte, jag älskar löning. Jag älskar känslan av att ta ut pengar från en bankomat och få en minneslapp med höga siffror på. Det är nästan så att man sparar den där minneslappen ett tag framöver för att det är så härligt att veta att man har lite pengar att röra sig med. Att alla gillar löning är sanning, att äntligen få betalt för en månads arbete. Man har pengar, man kan slappna av, man betalar räkningar och kanske unnar sig en taxiresa hem istället för att ta den fullpackade bussen.

Dock förstår jag inte folk som beter sig som självaste Ceasar vid löning. ”Jag är rik idag! Nu jävlar ska jag ta för mig av allt! Alla andra kan dra åt helvette!! HAHA”, så tänker de. I alla fall så ser det ut att de tänker. Slänger fram kortet i kassan, knuffas i kön och tror att de är rikast av alla. De tror i vilket fall att de kan få folk att tro att de är rikast i kön.
Men problemet är ju att alla (många i vilket fall) har samma löningssyndrom. Alla knuffas i kassakön, alla slänger fram kortet och alla tror att de kan få resten av kön att tro att de är rikast.

Vid löning blir problemet med att gå i en rak linje på stan värre.

Vid löning tror alla som bekant att de är kungar ”..och klart att alla andra jävlar ska bereda väg för just Mig! Alla tror nog att jag verkligen är rik! Haha.. i min nya jacka och mina nya skor..” (Skorna ska ”kungen” här by the way försöka lämna tillbaka dagen efter för att herr majestät kom på att han faktiskt inte har råd med dom när han fick senaste 3G räkningen).

Så nu har du 500 000 personer som befinner sig i city för att shoppa och varenda jävel ska gå i en rak linje. Är det bara jag som ser problemet? När jag var i Peking, som är en mycket större stad, med mycket mer folk, hade jag aldrig problem att gå på gatan. Folk där må vara äckliga med dem kan gå på en gata med mycket människor. De går i ett slags myller liksom. När man kom i det sättet att gå gick det mycket snabbare och skönare. Där har de lärt sig, eller de kanske har ett annat system för löning(de flesta får betalt svart varje dag efter jobbet).

Och krogen då? Vid löning, aaah.. jag vägrar gå ut. Visst, det är mycket folk. Visst det är många som spelar allan och ska knuffas.. Och visst, det är inte så kul för att det är så mycket folk så man knappt kan lyfta sitt vinglas till munnen. Men dessa jäkla småglin som precis tagit studenten och tar ett sabbatsår för att jobba lite. ALLA går verkligen efter Magnus Uggla låten ”Kung i Baren” och gör av med ALLA sin pengar den dagen. Plus att de beter sig som skit. Sen hamnar de i bråk med en liksinnad nybliven student som planerar att jobba ett halvår. Bråkat handlar om vem som bor närmast Stureplan ( Cred till Björne här) och vem som har gjort av med mest pengar ikväll.

Alla som har jobbat i butik vet hur folkets beteende varierar i och med löningsmånaden. Generösa som fan efter löningen med femtiöringar och precis innan blir de förbannade om man råkar glömma ge dom kvitto, för att de just bestämt sig för att hålla reda på utgifterna. Efter löning beter sig alla som svin mot oss i kassan och innan löning vågar de inte fråga en vara finns för ”.. Hoppas hon inte tvingar mig köpa den!” Sakta med säkert börjar lönen att försvinna från kontot efter all fest, efter all shopping och vi blir allt snålare och snålare och börjar bete oss som Gullom . Kallar sina sista slantar för ”Älskning” och fräser riktigt högt när man glömt en krona i växel.

Det är nu jag tar mig ut på stan. Det är så mycket mindre folk ute på stan innan löning och det sjuka är att ingen får för sig att gå i en rak linje. Tänk efter nu när det blir löning och innan så får du se att det stämmer. Folket håller sig hemma och bestämmer sig för att det är bra att ta det lugnt också.. ”.. man kan juh inte hålla på att vara på stan hela tiden. Man måste ju vila ibland”, är deras ursäkt. Vid den här tidpunkten är det Gildrullen och Videomix som får kunder. Dessutom är alla parker fullsmockade med alla nyblivna motionärer.


Löning är bara ett sätt att kunna prognostisera folket.


Kan du några fler?


/

Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback