Namedropping

”Ja, i helgen hängde jag på Nisses klubb, du vet Nisse Lundgren?”, hör du din bekanta säga men du vet inte vem Nisse är. ”I vilket fall så hänge jag, Larsson och Lowe där hela kvällen. Sen träffade jag upp Lisbet Brolin.”

”Jaha”, svarar du. ”vad roligt”. Du har fortfarande ingen aning om vem Nisse Lundgren är. Men han som pratar med dig berättar om vem han träffade i helgen som om du vet exakt vem det är och varför det är viktigt att nämna deras efternamn. Du har aldrig träffat Larsson eller Lowe, bara hört några bekanta nämna deras namn. Det har börjat kännas som om du borde veta vilka det är, men egentligen struntar du i vilket.

Konversationen flyter på och din samtalskamrat vräker ur sig mer namn från ”samma gäng”(som han uttrycker det). Men du vet fortfarande inte vem eller vilka han pratar om. Du börjar svagt tro att din samtalskamrat har presenterat dig för alla dessa. Men minnet tillåter dig inte att minnas.

”Vaddå?”, frågar du försiktigt. ”Jag tror inte jag vet riktigt vilka det är? Har jag träffat de genom dig eller?”, du lyfter på ena ögonbrynet och försöker lägga skulden på din samtalskamrat för att du INTE vet vilka det är. Det är ju hans fel att du inte vet vem ALLA har träffat och pratat om. Du känner dig utanför.

”Nej, asså… hehe.. ” ,fortsätter din bekanta, ”Du vet Nisse. Han hade den där klubben på Biblioteksgatan förut. Jag har bara träffat honom en gång förut.”, fnissar din allt mer röda bekant. ” Lowe är egentligen inte min kompis med han fotade massa på Stureplan förut och vi har en jargong ihop. Liselott träffade jag första gången nu i helgen.”

”Liselott? Var det inte Elisabeth?”, tänker du men säger; ”Aah.. verkar trevligt. Själv hängde jag med NKV-gänget du vet.”



Vad är grejen med namedropping???

Kommentarer
Postat av: Cyrus

*skrattar och skakar på huvudet* ...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback