Tentaångest

Att man inte var tillräckligt aktiv för att börja plugga med en gång? Varför varför varför, gör man samma sak varenda jäkla gång det är en ny kurs som börjar.

Sist det var tenta satt jag en vecka i sträck och pluggade och pluggade och pluggade för att slå in det sista bakompannbenet. När jag inte satt och stirrade i böckerna satt jag och skapade planer för hur jag skulle lägga upp studierna för nästa kurs hemma eller på fik.

Och vilka planer man har! När man väl är i farten av att planera in studierna så börjar man planera träningen också. Dessutom ska man skriva brev till mormor och hitta julklappar till föräldrarna medan det inte är för sent. Sen ska man börja spara pengar, ja, varje månad ska man lägga undan 1000 kronor på ett sparkonto som man INTE ska röra fören man ska köpa lägenhet eller annat viktigt.

Sen kommer man hem från fiket, koffinerad som ett höghus, och ser böckerna ligga skrivbordet. Man ville undvika att titta dit för att bli påmind om 4 timmars persen i ett kallt klassrum. Men ögonen drogs tid i alla fall, så man börjar titta vidare i rummet, på golvet, på sängen, på soffan och sen på garderoben. ”Jäklar vad jag har stökat ner! Här måste städas! Man kan juh inte ha ordning i huvudet om man har sån oordning i rummet!” Så börjar man städa… och fortsätter i två timmar. Böckerna ligger fortfarande på skrivbordet. ”Just fan, ooh nej”, tänker jag, som om jag glömt att jag har 500 sidor svår engelska kvar att läsa och förstå.
Ögat vill fortfarande inte titta på böckerna och man tittar på klockan istället. ”Ja, dags att gå och lägga sig då. Man ska juh upp och plugga imorgon och trött kan man inte vara!”

Så här fortsätter det. Tills det är 24 timmar kvar till tentan och man bokstavligt sitter i 24 timmar med böckerna i handen vart man än är och nästan äter sidorna i boken som ett desperat försök till att smälta det sista. Man kommer till skolan, helt fokuserad på det du ska skriva på och genomlider det. Går ut från skrivsalen och frågan en annan som är klar ” Tenta pub eller?”

”Oh du kära nystart!”, tänker man för sig själv första dagen av första kursen. Jag är en sån som köper nya pennor och anteckningsblock när något nytt börjar. Första vecken är man faktiskt aktiv! Men så kommer allt annat i vägen. Kompisar, träning, fest. Sen får man lön och man festar ännu mer tills man tittar i kalenders och inser att man inte har skrivit in något på två veckor förutom något man skrev för 4 veckor sen. Det står ” TENTA!” med röda bokstäver och inramat fint och prydligt med en markeringspenna. ”Helvete..”


Och där är man igen... på ruta ett, med tentaångest och önskar att man fortfarande gick i gymnasiet.




--------------------------------------------------------------------------------------------

Björn!

Av någon sjuk anledning var du min inspirationskälla till detta! Grymt kul att se dig i helgen!

Dock skyller jag min tentaångest på dig och att du tog en hel pluggdag från mig när vi fikade. ;-)

Miss you!

Ses snart! / Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback