Vi ber om största möjliga diiiiiiiiiiisssssssssssssssssssssssen

Att vara för snäll har sina bakslag har läsare till bloggen sett tidigare. Att snällhet kan irritera kanske ingen har tänkt på. But fear not my true readers, för det har jag gjort!

Vi vet alla att det är lite jobbigt att neka en person, om inte jobbigt så känns det lite obekväm En fest man inte vill följa med på, en fika, en föreslagen dejt, vadsomhelst egentligen. Det är  jobbigt att säga ?nej? bara för att man inte vill såra personen som kom med förfrågan.

Så man är tyst för att vara snäll. På sin höjd hittar man på en ursäkt för att fördröja svaret, för att senare vara tyst. Eller så svarar man inte alls, någonsin. En tystnad är bättre än en diss här, tycker man. I vissa fall är det bäst att hålla käften kan jag hålla med om, de erfarenheterna har jag många av.

Men att vara tyst på en rak fråga?:

"Vill du hitta på något ikväll?", frågar du en söt person ansikte till ansikte.
Den söta personen stirrar på dig, knappt i ögonen, sen vänder den sig om och går tyst.



Eller ursäkten, som jag tycker är värre för man känner sig bara dum efteråt som någonsin frågat:

"Vill du hitta på något ikväll?", frågar du din kompis.

"Neej, asså, jag kan inte ikväll, imorgon kan jag", svarar den.

"Vill du hitta på något ikväll?", frågar du.

"Nej, asså, jag stannar nog hemma ikväll, men imorgon är jag ledig", svarar den.

"Vill du hitta på något ikväll?", frågar du.

"Nej, jag lovade bror/syster/moster/avlägsen kusin att jag skulle handla åt dem", svarar den.

"Vill du hitta på något ikväll?", frågar du. Personen öppnar munnen och du ser blicken som stirrar mitt emellan dina ögon när du till slut säger:
"Vill du inte så säg det istället."

"Aaah, men jag hör av mig då, ehm, nästa vecka"




Rationellt beteende? Knappast.
Snällt? Inte det heller.
Räddar man sitt eget skin? Kankse, om man har tur.

Snälla, dissa mig ordentligt. Jag tappar bara respekten för dig om du leker snäll.





image35





BTW


Jag vet att jag gjort så själv vid tillfällen. Men det var inte fören igår som jag märkte hur elakt och fullkomligt idiotiskt det är att göra något sånt.

Jag ber om ursäkt om jag på något sätt fått någon att känna sig dum.
Nästa gång dissar jag dig bara, deal?

Kommentarer
Postat av: sajruz

ska vi dricka thé ikväll?

Postat av: maria

haha.. nej =P

2007-09-14 @ 17:07:40
URL: http://minahundar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback