Baskern av, tack!

Aldrig trodde jag någon skulle se mig så här. Aldrig trodde jag att det skulle vara jag. Aldrig i min fantasi skulle jag bli något som jag baktalat så mycket. Men här är jag, förvirrad och bortkommen som en nyköpt valp:




Tidigare i höst skulle jag välja kurser för terminen. Alla namnen på bladet jag hade lät så tråkiga och bara som en repetition av allt jag läst tidigare, förutom en kurs: Ledningsfilosofi.

"Perfekt!", tänkte jag. "Jag har inte läst filosofi alls juh. Vad spännande!"

Men nej, det är inte kul och jag förstår inte meningen med kursen och mindre av allt förstår jag meningen med livet och minst av allt förstår jag varför vi ska diskutera den frågan på universitetet och allra minst av allt förstår jag varför den här kursen är lagd under företagsekonomi.

Det är helt enkelt inte min grej. Jag är bara lagd så kanske, att jag inte vill ta till mig andras filosofiska tankar. I stort sätt allt jag läser tycker jag är strunt, påhitt och jävligt irriterande.
Det var uppenbart att jag behövde hjälp av Ombudsman innan ett viktigt moment i kursen. Vi bestämde oss för att mötas över en fika och låta Ombudsman förklara för mig.

image46

Jag och
Ombudsman fikar alltid utomhus om det går. Så jag klädde på mig polotröja och basker för att hålla värmen. På Odengatan kl 2100 möttes vi upp och gav oss i väg till vårt stammiskafé som självklart var stängt. Det enda öppna i närheten var Non Solo Café. Ett ställe där det bara hänger mediafolk, alltså ett vattenhål för dem där de kan prata om nya tv serie piloten eller om den grekiska boken de nyss läst för att ?vidga deras vyer?.

Där satt vi, på uteserveringen, jag i polotröja och basker med stjärnor på, Ombudsman i relativt nyinköpta runkelektronikabrillor och vi diskuterade filosofi utifrån Beauvoirs ?En tvetydlighetens moral?. Tidigare under veckan hade jag åkt tunnelbana med denna pocketbok som har titeln stort skriven över hela framsidan högt framför och nära ögonen för att hinna med att förstå orden i meningarna.

image48

När vi båda insett vårt misstag gav vi ifrån oss ett hastigt skratt och kom tyst överens med bara blicken att aldrig nämna det här för varandra igen.


Andra härliga tankar och händelser om univeristetskurser i filosofisk riktning.

Kommentarer
Postat av: coffe

åh! länkad! Fan va grymt, det tackar man för ;) förövrigt va din kommentar den roligaste ever! hahaha

Postat av: Sabor

Jag tycker dom är söta helt enkelt!

2007-10-26 @ 10:59:29
URL: http://sabor.blogg.se
Postat av: Brummbrumm

Vad i helvete har hänt Maria? Simone... God damn - du har fallit för vänsterns oemotståndliga kraft. Välkommen till den fina världen där Porschar är bannlysta och Davidoff är så jävla macho att hela världen vänder dig ryggen :D - miss ya!

2007-11-02 @ 01:29:01
URL: http://snickarjavel.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback